MELLOWER

옛 모습을 뜯어내어 고치는 것에 머물지 않고 보존을 통해 지역 특성을 살리며, 도시재생 전략을 성공적으로 이끌어 내고있는 미국의 ‘Brooklyn’, 영국의 ‘Hackney’ 그리고 한국의 ‘성수동’

Brooklyn of the U.S., Hackney of the U.K. and Seongsu-dong of Korea, which not only reformed the old but also successfully led to urban regeneration strategies through conservation.

‘No past No future’

MELLOWER 성수 플래그쉽 스토어가 위치하는 ‘성수동’ 은 제조업공장 밀집 지역으로 토착산업의 쇠퇴가 지속되고, 노후한 도시환경과 부족한 기반시설로 주거환경이 악화되고 있던 곳이다. 2014년 ‘서울형 도시재생시범사업’ 지역으로 선정 되면서 지역자원과 연계한 생활환경 개선, 산업경제 활성화, 지역정체성 회복, 지속가능한 통합 도시재생 실현에 초점을 두고 도시재생이 진행됨과 동시에 청년 창업가들의 개성있는 가게들이 속속 좋은 반응을 얻으며 젊은 세대의 발길이 이어지는 모습이다.

Seongsu-dong, where the MELLOWER Seongsu flagship store is located, was a manufacturing plant-intensive area where the indigenous industry continued to decline, and the residential environment was deteriorating due to the aging urban environment and insufficient infrastructure.

As it was selected as a “Seoul-type urban regeneration demonstration area” in 2014, the number of unique shops by young entrepreneurs is increasing as urban regeneration is carried out with a focus on improving living conditions, revitalizing the industrial economy, restoring regional identity and realizing sustainable integrated urban regeneration in connection with local resources, receiving favorable responses from consumers, and attracting a growing number of younger generations.

Jan. field visit

멜로워와 디자이너는 ‘성수동’ 고유의 특성과 매력을 살리며 균형적 회복을 이뤄내고 있는 ‘도시재생’ 취지에 동감하며 ‘MELLOWER 성수 플래그쉽 스토어’ 가 프로젝트가 시작되었다.

Mellower and designers have launched the ‘MELLOWER Seongsu flagship store’ after agreeing to the purpose of urban regeneration, which is achieving a balanced recovery through the unique characteristics and charm of Seongsu-dong.

Concept issue

MELLOWER 성수 플래그쉽 스토어의 컨셉은 ‘Rejuvenation’ 으로 다시 젊어짐, 회춘, 원기회복을 뜻한다. 빛바랜 과거의 장소에 센세이션한 새로움이 스며들어 공간이 다시 활기를 찾을 수 있도록, 지역의 해석을 바탕으로 공간을 담아내려한다.

The concept of the MELLOWER Seong-su flagship store is ‘Rejuvenation,’ meaning recover young. It tries to capture space based on the interpretation of the area so that the faded past space can be rejuvenated by the sensation of new.

기존 건축물은 ‘외부 / Outside’의 개념으로 정립하고 양질의 서비스에 집중할 수 있도록 하였고, 삽입된 ‘Creative box’ 는 ‘내부 / Inside’ 의 개념을 두어 멜로워들이 실력을 다질 수 있는 공간으로 정립하였다.

Existing buildings were established under the concept of ‘external’ to focus on quality service, and ‘Creative box’ was established with the concept of ‘internal’ and defined as a space for the mellowers to enhance their skills.

principal designer : SHINYONGHWAN
project designer : Hanna Park

architect of record : TSA Architects
constructor : ID STUDIO

loocation : 39, Seongsui-ro 7-gil Seongdong-gu, Seoul, Korea
floor area : Ground floor 224㎡ / First floor 156㎡ / Veranda 79㎡
use : Cafe&Bakery, Academy, Office
opening : May, 2017

client : Mellower Korea

Exterior
Mellower Seongsu Flagship-Store

Ground Floor
Cafe & Bakery / Rosting room


Office / Academy / Bakery Kitchen
First Floor

photography : Inwoo Yeo

도금공장과 염색공장으로 나뉘어 사용되던 건물의 뼈는 그대로 살려두고, 건물의 외부와 내부로 이어지는 ‘Creative box’ 를 삽입해 멜로워가 지역으로 스며들도록 하였다.

백색 ‘Creative box’ 들은 각각 멜로워의 기능을 담고 있으며, 디자이너는 각각의 ‘Creative box’ 들이 소통되는 계단을 중심으로 활발히 발전중인 지역의 위트를 표현하고자 무지개 빛을 공간에 덮어 Mellower 성수 플래그쉽 스토어를 완성하였다.

과거와 현재가 공존하는 공간에 새로운 시간의 두께가 쌓여 멜로워가 무르익길 바란다.

The bones of the building, which had been used for plating and dyeing plants, were kept alive and the “Creative Box” was inserted into the exterior and interior of the building to allow the Mellower to permeate the area.

The white ‘Creative Box’ each has a function of a Mellower, and around the stairway where each ‘Creative Box’ is connected, the designer has completed the Flagship store with a rainbow of light to express the actively developing area in a witty way.

It is hoped that the new thickness of time will accumulate in the space where the past and the present coexist, and the Mellower will mature.


graphic : Hanna Park
collaboration : Avarte

year of design : 2017
material : Laminated birch plywood
colour : Blue, Yellow
dimensions : w575 xd600 xh800 xsh460 mm

Completed in the course of the project, NBDC’s Painting Chair is completed by scattered casually at the Flagship store, like cities where young artists have flocked to buildings marked by the decline of the local industry, creating sophisticated image for rough space.

프로젝트 진행과정에서 완성된 Painting Chair 는 지역산업의 쇠락으로 비어진 건물에 젊은 예술가들이 몰려 성장한 도시들 처럼, Mellower 성수 플래그쉽 스토어에 무심한 듯 흩뿌려져 다소 거친 공간에 세련된 이미지를 입히기 위해 완성되었다.